Türkiye A Milli Futbol Takımı'nın Avusturya'yı mağlup ettiği maçta, Merih Demiral'ın 'Bozkurt' işaretiyle gol sevinci yaşaması büyük tartışmalara neden oldu. UEFA, bu sevinç gösterisi hakkında soruşturma başlatırken, Türkiye'de sembolün siyasi ve tarihi anlamı üzerine hararetli tartışmalar başladı.

İLBER ORTAYLI'DAN BOZKURT SEMBOLÜ AÇIKLAMASI

Tarihçi Prof. Dr. İlber Ortaylı, Hürriyet'ten Musa Kesler'in haberine göre, 'Bozkurt' tartışmasına ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Ortaylı, "Türk tarihinde ‘Bozkurt’ bir semboldür, idoldür. Öyle sadece bir partinin, grubun sembolü değildir. Biz çöl takımından değiliz, steplerden gelen bir milletiz. O yüzden kurt bizim için mühim ve manalı bir semboldür." ifadelerini kullanarak şunları ekledi:

NAZİLERLE BENZERLİK KURMAK SAÇMALIKTIR

Şahan Gökbakar ve kardeşi hakkında 10 yıla kadar hapis istemi Şahan Gökbakar ve kardeşi hakkında 10 yıla kadar hapis istemi

"Destanları, hikâyeleri var. Tür olarak da çok dayanıklıdır. Kurt sırtını herhangi bir şekilde dayamadan, sırtını garantiye almadan öyle bir ihtiyaç duymadan savaşabilen bir hayvandır. Yaşam savaşı verme bakımından çok beceriklidir. Sürü halinde de avlanır ama tek başına da çok dirayetli ve dirençlidir. O yüzden yaşam savaşı veren, özgürlük savaşı veren milletler için ayrı bir sembolik değeri ve önemi vardır. Millî Mücadele’de de sembol olarak vardır. Devlet çok kullandı. Eserlerde vardır. Kimseyi alakadar etmez. Gamalı haç ve Naziler ile bir benzerlik kurmak saçmalıktır. Bozkurt birinin kafasından çıkmış, sonradan üretilmiş bir sembol değildir. Bir milletin mücadele azmi ve kararlılığını ifade eden tarihi bir derinliği vardır. 

ATATÜRK DE BOZKURT SEMBOLÜNÜ BENİMSERDİ

Roma’nın (Remus ve Romulus’u büyüten) kurduyla bağlantısı var mıdır bilemem ama başka milletler de kullanmıştır onu. Macarlar mesela. Ayrıca Volga Nehri boyunca kullanılır o sembol. Ecnebiler de Atatürk’e ‘Bozkurt’ diyordu. Atatürk de bozkurt sembolünü benimserdi. Paraların üzerinde kullanıldı, hatırlayın o dönemi. Başka yerlerde de semboldü. Dönemin siyasi ortamı gereği İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra kalktı o semboller."

Editör: Nigar Topcu